вторник, 14 марта 2017 г.

ТРІО БАНДУРИСТІВ


Музично-інтелектуальний турнір для старших дошкільнят та батьків


Ведуча.      Сучасне суспільство прагне зрозуміти і пізнати історію та культуру свого народу. У наро­ді кажуть: добрий приклад ліпший за сто слів. Тож найпершими, хто прищеплюватиме дітям любов до Батьківщини, її мистецької спадщини, маємо бути ми, дорослі – батьки та педагоги.
І сьогодні, шановні батьки, я пропоную вам продемонструвати свої знання, засвідчити своє захоплення українською народною піс­нею, звичаями, традиціями. Для цього вам потрібно взяти участь у музично-інтелектуаль­ному турнірі «Тріо бандуристів», який цілком засновано на українському фольклорі.
Нам потрібно утворити дві ігрові команди. Погляньте, будь ласка, на свої запрошення: з одного боку на них є зображення бан­дури, а з іншого номер, одиниця або двійка. На столах є відповідні номери. Займіть, будь ласка, свої місця. Нехай до вас приєднаються ваші діти.

Батьки з дітьми займають ігрові місця за столами.

Ведуча.      Ось і утворилося наше тріо: перша бан­дура – одна команда, друга бандура – друга команда. А третя бандура – це наші гості, до яких можна буде звернутись за допомогою.
Правила прості: команди мають правильно і швидко виконувати запропоновані завдання. За це вони отримуватимуть нотки. Робота має починатися за моєю командою, а коли завдання виконано – команді слід задзвонити у дзвіночок, який лежить на столі. Отже, починаємо перший тур.
                  
ПЕРШИЙ ТУР: РОЗМИНКА

Ведуча.      На столі у кожної команди є аркуш папе­ру із намальованою «інструментальною плу­таниною». Дітям необхідно відшукати контури зображених інструментів, назвати ці інструменти, а дорослим – написати назву інструментів на аркуші та розфарбувати ко­жен інструмент певним кольором. Починайте...

Ведуча.      Перше завдання має продовження. Послухайте уважно звучання  музичного інструмента. Коли музика стихне – вкажіть на потрібне зображення інструмента. Може бути, що потрібного зображення не буде серед запро­понованих. Тоді слід назвати музичний інстру­мент, який ви чули. Команда, яка буде мати більше правильних відповідей, отримає більше ноток.

Команди виконують завдання.

ДРУГИЙ ТУР: ВІНОЧОК ПІСЕНЬ

Ведуча.      У другому турі для обох команд про­звучать фрагменти знайомих вам із дитинства українських народних пісень. Якщо відповідь правильна, команда отримає нотку. Якщо коман­да відповіла неправильно, то друга команда отримує змогу дати свій варіант відповіді і за­робити нотку.

Орієнтовний перелік українських народних пі­сень для першої команди:
¨    «Вийди, вийди, сонечко»
¨    «Два півники»
¨    «Ой лопнув обруч»
¨    «Подоляночка»
¨    «Несе галя воду»

Орієнтовний перелік українських народних пі­сень для другої команди:
¨    «Іди, іди, дощику»
¨    «Галя по садочку ходила»
¨    «Женчичок-бренчичок»
¨    «Котику сіренький»
¨    «Добрий вечір, дівчино»

Команди виконують завдання.

Ведуча пропонує музичну паузу: пісня «Частівками з ложками» («Д/вих. №5 2016р., гра на ложках).

ТРЕТІЙ ТУР: СВЯТА І ЗВИЧАЇ

Ведуча.      У третьому турі кожна команда по­винна продемонструвати свої знання про українські народні свята та звичаї. Переможе команда, яка буде мати більше правильних відповідей.

Орієнтовні запитання для першої команди:

Ø Як називають останній тиждень перед Великим постом? (Масляна)
Ø Як називали сходини, на які із задово­ленням збиралися дівчата та хлопці, щоб більше пізнати одне одного і, як наслідок, одружитися? (Вечорниці.)
Ø Як називають жартівливі народні опо­відання, які розповідали на вечорни­цях? (Небилиці.)
Ø На яке свято, як кажуть у народі, вода хвилюється у ріках та стає цілющою? (Водохреща, 19 січня.)
Ø Про яке свято говорять: зима з весною зустрілися? (На Стрітення)
Ø На яке зимове свято чоловіки за старо­винним звичаєм обов'язково варили пиво? (Миколи, 19 грудня.)
Ø Яке різдвяне свято назване на честь безтолкової дівчини, яка б'є посуд, миє піч водою, лавки підмазує глиною? (Маланки, 13 січня.)
Ø Як називається свято першого дня Но­вого року за старим стилем? (Василя, 14січня.)
Ø За народними прикметами у цей день сорока кладе на своє гніздо сорок прутиків, прилітають з вирію сорок жайво­ронків. У цей день господині печуть со­рок кренделів у формі пташок. Назвіть це свято. (Сорок Святих.)
Ø Яка птаха на свято Сорок Святих є «іме­нинницею»? (Сорока.)

Орієнтовні запитання для другої команди:

Ø Назвіть свято, на яке, як кажуть у на­роді, птиця не несеться і кубла не в'є. (Благовіщення)
Ø Так називають і співочу пташку, і кашу, корисну для здоров'я. (Вівсянка)
Ø Назвіть весняні обрядові дії, що охоплю­ють пісні, хороводи, рухи. (Веснянки)
Ø На Великодньому яєчку орнамент видряпано голкою або металевим стрижнем. Як воно називається? (Дряпанка)      
Ø Якій домашній тварині на свято Андрія дівчата кидали вареники, щоб дізнатися свою долю? (Собаці)
Ø На яке весняне свято сіяли огірки? (Юрія, 6 травня)
Ø Після якого свята не можна купатися в річці, бо якщо не потягне на дно утопленик, то неодмінно на спині вирос­туть вербові гілки? (Іллі, 2 серпня.)
Ø На це свято у церкві святять груші, яблука, мед і обжинкові вінки або жмут колосся жита й пшениці. Про яке свято йдеться? (Спаса, 19 серпня.)
Ø У цей день не беруть у руки ножа, не ру­бають сокирою, не пиляють пилкою, не ріжуть капусту, яблука, буряки або кар­топлю, не їдять із тарілок. Назвіть цей день. (Головосіка, 11 вересня.)
Ø Назвіть літнє свято, що складається з двох чоловічих імен і символізує початок жнив. (Петра і Павла, 12 липня.)

Команди виконують завдання.

ЧЕТВЕРТИЙ ТУР: МУЗИЧНІ ІНСТРУМЕНТИ

Ведуча.      Починаємо четвертий тур. Я вам пропоную за описом вгадати, про який україн­ський народний інструмент ідеться. За кожний упізнаний інструмент команди отримують нотку.
   
Презентація «Народні музичні інструменти» (якщо команда дала правильну відповідь – на мультимедійній дошці з’являється даний музичний інструмент).

Орієнтовні запитання для першої команди:  
    
v Найрозповсюдженіший у музичному по­буті України інструмент, який має вигляд дерев'яної трубки з п'ятьма-шістьма отворами для пальців. (Сопілка)
v На якому народному інструменті гра­ють музики, вдаряючи по струнах спеціальними дерев'яними паличками? (Цимбали)
v Як називають найпоширеніший народ­ний ударний інструмент, обтягнутий з одного боку шкірою? (Бубон)
v Дуда, коза, баран, міх – все це назви одного й того самого народного інструмента. Він відомий не лише українцям, а й іншим народам світу. Назвіть найрозповсюдженішу його назву. (Волинка)

Орієнтовні запитання для другої команди:

v Без якого музичного інструмента не об­ходилося жодне свято, весілля, вечорниці? (Без скрипки)
v Який музичний інструмент здавна був у гуцулів своєрідним сигнальним пристроєм? (Трембіта)
v Назвіть струнний музичний інструмент, в якому грали кобзарі? ((Кобза, бандура)
v Можна ними їсти, а ще можна ними грати. Що це? (Дерев’яні ложки)


Команди виконують завдання.

П'ЯТИЙ ТУР: ДЕКОРАТИВНО-УЖИТКОВЕ МИСТЕЦТВО

Ведуча.      У п'ятому турі йтиметься про україн­ських майстрів декоративно-ужиткового мис­тецтва. Вам необхідно упізнати професію май­стра за словами-підказками. Слова-підказки шукайте на різноколірних стрічках, що лежать на ваших столах.

Орієнтовні слова-підказки для першої команди:

Ø голка, нитки, п'яльця, узор (вишивальниця),
Ø глина, пісок, глазур (гончар),
Ø фарби, полотно, пензлик, мольберт (ху­дожник).

Орієнтовні слова-підказки для другої команди:

Ø нитки, верстат (кросна), рослинні фар­би (ткачиха),
Ø дерев'яні дошки, олівець, стіл, столярні інструменти (різьбяр),
Ø залізо, вогонь, піч, молот (коваль).

Команди виконують завдання.

Ведуча пропонує музичну паузу: діти виконують український таночок  (на мелодію пісні «Ой лопнув обруч).

ШОСТИЙ ТУР: КАЗКИ

Ведуча.      У шостому турі кожна команда має зібрати кубики. З однієї сторони має бути розміщене зображення героїв української казки, на іншо­му – музичного інструмента. Зібравши кубики із казкою, ви маєте обережно перегорнути їх, упізнати інструмент та зімітувати гру на ньо­му так, щоб команда-суперниця його впізнала. За це завдання команда може отримати макси­мум три нотки: за оперативне складання кубиків, за вправне імітування гри на інструменті, за упізнавання інструмента другої команди.
  
Команди виконують завдання.
Всі учасники отримують втішний подарунок – варенички з картоплею.

Ведуча.      Сьогодні ми поринули у чарівний світ української народної музики, пригадали свята, традиції, пісні, інструменти. Обидві команди змагалися на високоінтелектуальному рівні. Молодці!
Дякуємо всім учасникам і глядачам за активну участь у турнірі! На згадку хочу по­дарувати вам пам'ятки із правилами захопли­вих українських народних ігор. Бажаю і надалі зберігати у кожній родині духовні й культурні надбання українського народу!

Флешмоб «Ой є в лісі калина» (ведуча запрошує всіх учасників музично-інтелектуального турніру та глядачів).


Комментариев нет:

Отправить комментарий